27.11.2013

İlk kısa oyunum "Sükutun Kudreti-Kudretin Sükuneti"

27.11.13

2011 senesinde ekibimizin kurucusu ve yönetmeni yeni sezona başlangıç olarak biz oyunculardan bir kaç özlü söz üzerinden monolog tadında bir çalışma yapmamızı istemişti.
Benim seçtiğim söz ise
"Sükutun kudretine inanırım, hatta bu konu hakkında saatlerce konuşabilirim." di.

Bu söz üzerine düşündüm ve tek başıma aşağıdaki kısa oyunu hissettirecek bir performans sergiledim. 

Örneğin; memurla konuşmayı "Yoksa burdalar mı?" diye bağlayıp jürideki erkekler üzerinden değerlendirmeler yapmıştım. Böyle bir şeyi beklemedikleri için interaktife yakın bir performans oldu ve çok keyifliydi.
  Sonra ise kısa oyunlar projesi kapsamında bu performansımı yazıya döktüm.

Bu süreçte beni dinleyen, yüreklendiren ve sonucu akıl hastanesine bağlama fikrini bana hissettiren canım arkadaşım Soner Aslan'a teşekkürlerimi sunuyorum..

Oyun ile İlgilenenlere

Işık oyunlarının alt metninin seyirciye hissettirilmesi önemlidir. 
Kadının gözlerinden ve aklından bakıldığı anlaşılmalıdır.
Özellikle de ilk sahnedeki ışık oyunlarının çok hızlı, dakik ve anlaşılır olması gerekmektedir.

13.09.11

SÜKUTUN KUDRETİ-KUDRETİN SÜKUNETİ

"Sükutun kudretine inanırım, hatta bu konu hakkında saatlerce konuşabilirim."

Oyuncular

Kadın

Kudret
Memur
3 Erkek



Erkekleri betimleyen kolaj çalışmam..


SAHNE-1
( Sahne ikiye bölünmüştür. Sol tarafındaki Psikolog ve hasta ortamı lokal ışıkla aydınlatılır. Sol tarafın ortasında iki kişilik bir koltuk, ayakucuna yakın tek bir sandalye bulunmaktadır. Profilden görünen hastanın üstü siyah bir örtüyle örtülüdür ve yatıyordur. Doktor sandalyede oturmuş dinler pozisyonda,hastanın ayak ucundadır ve karanlıktadır. Işık hastanın üzerindedir - ışık süzmesinden doktorun orada olduğu anlaşılır. Hasta kadın enerji dolu,capcanlı bir kişilik. )

KADIN: Doktor Bey, battaniye için teşekkür ederim. Her zaman dediğim gibi beni daha rahat hissettiriyor.. 
DOKTOR: Rica ederim. 
KADIN: Sizin için de özel bir anlamı var mı? 
DOKTOR: Hayır. 
KADIN: Peki hiç özel anlamı olan bir şeyiniz var mı? 
DOKTOR: Hayır..yani evet tabii. ( Toparlamaya çalışarak) Sizin özel arkadaşlarınız. 
(Kadın heyecanla yukarı bakan, profil görünüşünü bırakır ve seyirciye döner. Döndüğü anda seyinciye ışık verilir.) 
KADIN: (Mutlulukla) Evet herkes burada!.. İşte şimdi başlayabilirim. Benden ne dinlemek istersiniz Doktor Bey? 
DOKTOR: Bugün özel hayatınızla ilgili bir kaç bilgiye ihtiyacımız olacak.Yardımcı olacağınıza inanıyorum. 
KADIN: (Cilveli) Peki sizin özel hayatınıza girmem için de yardımcı olacak mısınız? 
 (Doktora döner,seyircinin ışığı kapanır ve o an doktora lokal ışık verilir, doktor cevap veremez. Kadın geri döndüğünde doktorun ışığı söner ve kadın eski duruşunu alır,seyirci aydınlanır.) 
DOKTOR:--- 
KADIN: (Hafif gülümser,masal anlatır kıvamdadır.) Yine çok sessizsiniz Doktor Bey.. Neyse ki, ben de sükutun kudretine inanırım,hatta bu konu hakkında saatlerce konuşabilir, sayfalarca yazabilirim. Bu durumun hayatımı değiştirmişliği bile vardır. Hayalimdeki erkeği senelerce aradım ama hiç karşıma çıkmadı ki. Ben de son çareyi hayaliyle birlikte karakola gitmekte buldum. 
Hayal Müziği Dırıdırırınnnnnn... 
SAHNE-2 
( Sahnenin tam orta kısmında bulunan masa ve sandalyeyi lokal ışık aydınlatır. Masada bir polis memuru vardır. Kapı çalınır, kadın içeri girer ve kapının önünde, çok sakin konuşur.) 
KADIN: Memur Bey, biraz önce ifademi verdim de beni buraya yönlendirdiler. Sanırım size de robot resmini çizdirmem gerekiyormuş. 
MEMUR: Buyrun. 
(Der demez kadın dünden razı, koştur koştur sandalyeye oturur ve anlatmaya başlar. Aslında sahne-1 deki doktoru tarif etmektedir. Hayalindeki adamı anlatma heyecanıyla oynar..) 
KADIN: Öncelikle şunu söylemem gerekir ki sarışındı. Hafif kirli sakallı ve kısa saçlı..Mavi gözlüydü ama yeşil de tercihimdir (Sırıtır,sonra toparlanır.) yani yeşil de olabilir. 
(Memurun tuhaf bakışları karşısında açıklama yapma gereği duyar, numara yaparak duygusal..) 
KADIN: Kusura bakmayın Memur Bey çok zor bir dönemden geçiyorum en değerli şeyimi (Elini kalbine götürür) çaldılar,ne zordur siz bilemezsiniz.. 
MEMUR: Haklısınız,buyrun devam edin. 
KADIN: (Eski heyecanına kavuşmuştur.) Ayrıca uzun boyluydu, yalnız şu konuda anlaşalım 1.86 'dan aşağısı kurtarmıyor..Bir bakayım.. (Robot resme bakar.) Tamam süper! Peki şimdi ne olacak? 
MEMUR: İzleyin ve görün.  
(Memur kadının oturduğu sandalyeyi iterek sahnenin önüne doğru çeker.)
SAHNE-3 
 (Sandalyenin üstünde lokal açılır memur kadını oraya oturtur ve kadın seyirciye döner dönmez seyircinin ışığı yanar. Memur seyircilere doğru yaklaşır, merdiven tarafında durup elindeki robot resmi ve seyircileri inceleyerek 3 tane koltuk numarası söyler ve sahneye gelmelerini ister. 2.sıra 5. koltuk.. Oyuncular seyirciye onların arasından çıktıklarını yedirerek, habersizmiş gibi tek tek sahneye gelir, kadın inanamaz hala seyirciye dönüktür.) 
KADIN: Oooo demek bu kadar hızlısınız he..Birde benim hayal gücüme laf ederler. 
(Kadın yan tarafa döner dönmez seyircinin ışığı kapanır, sağ tarafta ortada bulunan camekanlı bölme aydınlanır. Burada 4 kişi sıralanmıştır. Seyircilerin arasından gelen oyuncular haricinde doktor da vardır. Bu sahnedeki sohbetlerin tadı evlilik programlarını anımsatacaktır. Sunucu da memurdur.) 
KADIN: Hmmm gayet başarılı, zevklerimiz benzer demek Memur Bey. 
MEMUR: (Kasılır.) 
(Burada doktor hariç diğer oyuncular artık oyuncu olduklarını yansıtmaya başlarlar. Üçü de farklı duruşlar sergilemektedir. İlki manken gibi, ikincisi entelektüel, üçüncüsü elinde çiçekle romantik, duygusal bir duruş sergiler. ) 
KADIN: İlki yakışıklı ama fazla kasıntı gibi geldi. E-eh cık olmamış. (İlki donar.) İkinciye gelirsek (Afra-tafra) olmadı ama şimdi olmadı.Uzun saçlı olmaması gerektiğini söylemiştim ama memur bey! tıtıtıtıtık (İkinci donar.Üçüncü elindeki çiçeği gösterir,koklar,duygusal takılır..) Üçüncüden de fazla aşk akıyor. Her şeyin fazlası zarar.(Üçüncü donar. Doktoru görür.) (Büyük) Evet. İşte bu bu bu,buldum karşımda! Çok teşekkür ederim, size inanıyordum. En son çareyi buraya gelmekle buldum zaten. Sizi hep izliyordum.. Yalnız son bir ricam olacak Memur Bey, isim takıntım var da ismini öğrenebilir miyim? 
MEMUR: Kudret. 
KADIN: Hemen deniyorum. (Operada gibi) Kuddddreeeeeeet..Kudretciğimmmmm. Evet gayet güzel geliyor kulağa. Peki tanışabilir miyim? 
MEMUR: Tabii. 
KADIN: Evet.....Seçimim...KUDRET! (Der demez diğer 3 oyuncu donuk hallerini bırakırlar ve parmaklarını şıklatarak, kendi melodileri ile müzikal havasını verirler.) 
(Yavaş yavaş sahnenin ortasına gelip kadını ortalarına alırlar bu sırada Kudret-Kudret-Kudreredrered..melodisini hızlandırırlar ve kadınla dans başlar.Sonunda.. 
ama biz varkeeeeen Kudret niyeeeeeeeeeeeeee?
da ra ra ran.dan! :)
 
KADIN: (Kahkaha atar,cazibeli.) Ay çocuklar aklımı karıştırmayın lütfen.
(Erkek üçlüsü çıkar.) 
KADIN: Memur Bey heyecanım nasıl el verecek bilemiyorum ama..Camekanın sağ kısmındaki bölme uzatılmış bir paravan gibidir. Sol tarafında kadın bulunur. Diğer tarafından memur göz kırpar.) geliyor deme! ayyy.. 
(Paravan evlenme programlarındaki gibi müzik ile yavaş yavaş açılır.Kadın Kudret'i görür elini sıkar, Kudret sesini çıkarmaz, donuktur. -Hatta bu kısım uzatılıp paravan arkasından konuşmalar da eklenebilir. ) 
KADIN: Ah merhaba Kudret Bey.. (Ses yok) Kudret? Kudretciğimmmm? Neyse konuşmayı pek sevmiyor sanırım. Peki söyler misiniz mesleğiniz nedir? 
MEMUR: (Atılır) Akıl hastanesinde doktor. 
KADIN: (Memnun)  Ay öyle mi? Ne güzel! Zaten benim de gidip gelmişliğim vardır öyle.. 
(Işık söner,kahkaha devam eder...) 
SAHNE-4 
(İlk sahnenin dekoruna, sol tarafa dönüş vardır. Kadının üstünde lokal. Doktor yok ve seyircinin ışığı kapalıdır. Kadın yukarıya bakıyor, seyirciye profilden gözüküyordur. Üstü örtülüdür. Kahkahaya devam ederken bir anda seyirciye döner ancak ışık yanmaz, kahkaha durur, kimseyi görememiştir. Anlık heyecanlarla hareketlerin düet hali. Bir anda yattığı yerden doğrulmaya çalışır ve üstündeki örtü açılır,deli gömleği gözükür. Seyirciye doğru koşar. ) 
KADIN: (Azarlar.) Çocuklar neredesiniz, ben bunları kime anlatıyorum? Benden izinsiz bir yere gidilmeyecek demedim mi! (Arkasına,doktorun oturduğu yere bakar, yoktur. O sırada hafif bir anons duyulur.)  
KADIN: Benimkini çağırıyorlar yine. (Taklidini yapar.) Doktor Kudret Bey, Doktor Kudret Bey danışmaya lütfen.. (Kendine gelir.) Neyse bunu acilen yazmam gerek. 
(Keskin bir hareketle sağ tarafına bakar lokal ışık önünde daktilosu olan sekreter görünümlü birini ortaya çıkarır.) 
KADIN: Yaz kızım!..Öykü 1-Bölüm 1 ..Sükutun kudretinee..yo yo..Kudretin sükunetine inanırım. Hatta bu konu hakkında saatlerce konuşabilirim! 
(Kahkara ve ışık söner.) 
Cansen Yelesen

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder